A jeśli nie kawa to co? Nie bądź zombie!

Jedni ją kochają. Inni nie cierpią jej smaku. Większość nie potrafi pozostać obojętna na jej aromat.
Zmęczenie, stres i mała ilość snu zdecydowanie negatywnie wpływają na nasze tempo, nastawienie, energię i podejmowanie decyzji.
W takich sytuacjach kawa wydaje się nie zastąpiona. A jak jest naprawdę? Masz mnóstwo alternatyw, które pozwolą Ci zastąpić poranną kawę…

Nie ma chyba nic piękniejszego ponad kuszący aromat naparu z samego rana wypełniający dom. Pierwszy łyk gorącej kawy z miejsca daje energetycznego kopa i pozytywnie nastawia do reszty dnia.

Kawa. Jak to działa?

Kawa, według japońskich naukowców, zwiększa przepływ krwi, dzięki czemu komórki Twojego organizmu są lepiej dotlenione, a to powoduje, że Twoja kondycja i wydolność wzrasta.

Kawa to źródło antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Posiada ich więcej nawet od zielonej herbaty. Przeciwutleniacze niszczą wolne rodniki. Te same, które są odpowiedzialne za starzenie się. Zmniejszają stany zapalne oraz chronią komórki przed uszkodzeniami.

To nie przypadek, że po wypiciu kawy Twój nastrój się poprawia. Udowodniono, że jej picie podnosi poziom serotoniny i dopaminy, czyli substancji odpowiedzialnych za Twój dobry nastrój. Twoja latte to prawdziwe szczęście w płynie.

Kubek gorącej kawy dostarczy Ci także witamin z grupy B (B2, B3 i B5) oraz składników takich jak potas i magnez.

Kawa niestety posiada także wady.

Niestety od kawy można się uzależnić. Pierwszy objaw to fakt, że nie możesz przeżyć nawet jednego dnia bez kawy. O uzależnieniu od kawy świadczy też szybkie popadanie w zdenerwowanie, trzęsące się dłonie oraz nadmierna potliwość.

Kawa ma także negatywny wpływ na Twój sen. Szczególnie ta wypita wieczorem. Jeśli jednak kawa nie działa na Ciebie w ten sposób to nie jest to najlepsza wiadomość, ponieważ świadczy o przyzwyczajeniu organizmu i jego obronie przed działaniem kofeiny.

Kofeina w zbyt dużych ilościach może powodować bezsenność, niepokój, a także senne koszmary.

Kawa powoduje chwilowe podwyższenie ciśnienia krwi. Jednak przy spożywaniu dużych ilości kofeiny stan ten może się utrwalić.

Jeśli nie kawa to co?

Możliwości jest wiele. Jednym z nich jest…

Yerba mate

…czyli napar sporządzony z zasuszonych liści ostrokrzewu paragwajskiego.
Teofilina, teobromina oraz kofeina to trio odpowiedzialne, za moc pobudzającą yerby. Jako deser ta „paragwajska herbatka” serwuje witaminy A, C, E oraz B1, oraz fosfor, wapń i krzem.

Yerba pomoże Ci w walce z nadwagą, pozytywnie wpłynie na pamięć i koncentrację. Ma właściwości przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne oraz przeciwutleniające.

Korzeń żeń-szenia,

…czyli od wieków ceniony składnik tradycyjnej medycyny chińskiej. Między innymi poprawia koncentrację i zdolność myślenia. Wpływa na skrócenie czasu reakcji w odpowiedzi na bodźce słuchowe oraz wzrokowe. Większa możliwości wykorzystania przez nasze komórki tlenu, co wpływa pozytywnie na poziom energii organizmu.

Imbir

Jesteś ospały, ociężały i wiecznie Ci zimno? Imbir! Nie tylko rozgrzewa, ale także wspomaga krążenie krwi. Wspomaga pracę mózgu, przez co ułatwia kojarzenie i zapamiętywanie. Najlepiej dodać go w plasterkach lub po starciu w niewielkiej ilości do herbaty.
Warto pamiętać, że imbir wspomaga odporność i łagodzi wszelkie infekcje.

Kakao

Delikatnie pobudzi Cię także kakao. Dodatkowo dostaniesz prawdziwą bombę z witamin i pierwiastków takich jak chrom, żelazo, magnez, cynk oraz miedź.
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego o uczuciu szczęścia często mówią biegacze tuż po skończonym biegu, to kakao da Ci namiastkę tego stanu. Wszystko dzięki anandamidowi, który niweluje uczucie zmęczenia, zwiększa odporność na ból i poprawia samopoczucie.

zielona herbata - conatotata.pl

Zielona herbata

Zielona herbata, która parzysz nie dłużej niż 3 minuty, przyniesie Ci zdrowe pobudzenie. To źródło kofeiny (dwukrotnie więcej niż w kawie) oraz teiny, która działa nawet silniej.
Jeśli proces parzenia przeprowadzisz dłużej, otrzymasz zupełną odwrotność, czyli napój, który wprowadzi Cię w stan odprężenia.
Niezależnie od sposobu parzenia to źródło soli mineralnych, witamin, garbników i wielce dobroczynnych flawonoidów. Dzięki nim wspomożesz pracę naczyń krwionośnych, usuwanie toksyn z organizmu oraz przyspieszysz spalanie tkanki tłuszczowej.

Mniszek lekarski

Jeśli zależy Ci nie tylko na pobudzeniu organizmu, ale także na poprawie wydajności umysłowej to zdecydowanie polecam Ci ziołowy napar z mniszka lekarskiego. Dzięki niemu będziesz bardziej wydajny i z łatwością opanujesz stres.

Nie wyobrażam sobie życia bez kawy. Choć w okresie przygotowań do ciąży zupełnie z niej zrezygnowałem (tak, facet też musi o siebie zadbać. To chyba jasne.) na rzecz zielonej herbaty oraz yerba mate, to po narodzinach synów z wielką radością powróciłem do jej parzenia i spożywania.
Lubisz kawę? Zupełnie do Ciebie nie przemawia? Nie możesz bez niej żyć?
Koniecznie daj mi znać w komentarzu pod tym postem.

Te wpisy mogą Ci się spodobać